Jul jul strålande J**** jul

I know most of my Followers are not Swedish speakers – but this is a powerful post, I thought – regarding growing up in an abusive home during the Christmas holidays. Hence the title “Christmas, Christmas, Shining F**king Christmas” (loose translation 😉 ) … If you are not Swedish but have the time to google translate, I’d say it’s worth the trouble to read it.

SophieJ´s Värld

Jag räknar ner tiden med förskräckelse, om bara någon timme börjar det värsta tänkbara, nämligen jullovet.

Medan vi sjunger julsånger i aulan, börjar ångesten komma mer och mer. Jag känner rädsla och oro över hur denna julen ska se ut. Medan de andra eleverna skrattar, pratar om presenter och vad de ska göra på julen, känner jag hur långt bort denna värld är för mig. Där står jag mitt i bruset av föräldrar, lärare och elever och kan inte se glädje. “Varför valde de just mig?” är tanken som florerar. Vad har jag gjort så annorlunda mot de andra? Var jag elak i ett tidigare liv? Behöver jag bestraffas på något sätt?

Jag ger min lärare en lång julkram och hoppas på att den aldrig ska ta slut. För i samma sekund som jag släpper taget vet jag att det kommer dröja lång tid innan nästa gång jag får en…

View original post 1,412 more words

Leave a Reply

